Jaké nejčastější chyby dělají firmy při používání produktových fotografií?
Investice do kvalitních produktových fotografií se vám jako firmě vrátí. Fotka totiž rozhoduje, jestli si zákazník daný produkt nebo službu koupí. Je však zapotřebí naučit se produktové fotky správně používat.
Chyba 1: Nevidíte v produktové fotografii potenciál
Mnohé firmy se mylně domnívají, že pro obor jejich podnikání nejsou produktové fotografie důležité. Ve skutečnosti však atraktivní fotka dokáže zvýšit prodej prakticky u čehokoliv. „Může se jednat o jídlo, oblečení, výrobek ze dřeva, elektroniku, papírovou skládanku nebo potřeby pro kutily. Správným nasvícením, vhodnou perspektivou, perfektní kompozicí a aranžmá pozadí je možné atraktivně a realisticky ztvárnit i obyčejný hřebík, psí granule nebo třeba dámské hygienické potřeby,“ tvrdí produktový fotograf a photo retoucher Dalibor Novotný.
Chyba 2: Věříte, že si vystačíte s pár starými fotkami
Pokud jste v minulosti investovali do několika produktových fotografií a myslíte si, že tím máte splněno, jste na omylu. Produktové fotografie, podobně jako textový obsah na webu či e-shopu, je nutné pravidelně aktualizovat. Profesionální fotografové sledují aktuální trendy a jsou schopni nafotit naprosto jiným způsobem i produkt, který se na trhu drží už roky. „Tím, že nafotíte starý produkt novým způsobem se odlišíte od konkurence. Kromě toho sérii nových unikátních fotografií můžete neotřelým způsobem prezentovat na sociálních sítích a tím získat celou řadu nových zákazníků,“ vysvětluje Dalibor Novotný.
Chyba 3: Pasujete se do role produktového fotografa
V rámci úsporných opatření se mnohé firmy pokoušejí o nafocení produktových fotografií svépomoci. V některých firmách se sice čas od času najdou skryté talenty s odpovídající fotografickou výbavou, většinou to však příliš dobře nekončí. „Nejednou jsem se setkal i s tím, že majitel firmy pověřil některého ze svých zaměstnanců, aby nafotil jejich produkty pomocí mobilu. Dnešní chytré telefony sice mají kvalitní foťák, ale to k nafocení produktových fotografií nestačí. Fotoaparáty na mobilních telefonech jsou dobré k focení méně důležitých snímků, které je možné sdílet na sociálních sítích. Fotky produktů vyžadují zkušenou ruku a pokročilejší vybavení,“ varuje produktový fotograf.
Chyba 4: Zaplatíte profíka, ale zbytečně ho omezujete
Jako klient můžete mít vůči svému produktovému fotografovi požadavky či přijít s vlastními nápady, měli byste však myslet na to, proč jste zaplatili za služby profesionála. Nechte ho, aby odvedl svou práci a pokud vám nabídne kromě klasického nafocení produktu i další služby, dobře si jeho nabídku poslechněte. „Jako produktový fotograf dokážu vyhodnotit, kdy stačí produkt pouze atraktivně nafotit, a kdy by se hodilo využít ještě další technologie – například profesionální 360° produktové focení či 3D focení, případně kdy je nutná úprava barev, retušování a další služby. Použitím správné technologie je možné docílit toho, aby produkt vypadal co nejlépe a snadněji se prodal,“ říká Dalibor Novotný.
Chyba 5: Používáte produktové fotky pouze na webu
Produktové fotografie se používají k prezentaci zboží v e-shopech, na sociálních sítích, v online katalozích nebo třeba v newsletterech, to ale neznamená, že je nelze použít i offline. „Profesionálně vyhotovené produktové fotografie jsou vhodné jak pro internet, tak pro kampaně v tiskové podobě, jako jsou brožury, reklama v časopisech a další. Kvalitní produktová fotka vypadá skvěle bez ohledu na to, kde se ji rozhodnete použít,“ uzavírá produktový fotograf Novotný.